فرکانس سلامتی

موقع سرگردانی ذهن یا عدم تمرکز چیکار کنیم 5 راهکار

راهکار این که چطور از سرگردانی ذهن رها شویم را در این مقاله با تمرین به شما خواهیم گفت. بر خلاف تمرکز دائم بر تنفس گاهی ذهن سرگردان می شود و ممکن است به گذشته های سفرکند. به محض متوجه شدن از عدم تمرکز ذهن بر تنفس دوباره با خودآگاهی آن را به تنفس تان متمرکز و همان جا میخکوبش کنید . اما دوباره ممکن است به یاد بدهکاری و یا تلفن زدن به دوستتان و غیره بیفتید . باز هم آگاهانه ذهن را بر تنفس متمرکز کنید .

چند راهکار برای ایجاد تمرکز بر تنفس و تمرین خودآگاهانه.

الف) شمردن

هدف از شمردن تمرکز ذهن بر تنفس است. وقتی ذهن بر تنفس متمرکز شد شمردن را قطع کنید. هر نوع شمارش باید ذهنی انجام شود و از ایجاد هر گونه ادای زبانی و یا صدادار پرهیز کنید. می توانید به روش زیر بشمارید.

  1. به هنگام نفس کشیدن بشمارید: ((یک ،یک ، یک …)) تا ریه تان از هوای تازه پر شود. به هنگام بیرون دادن نفس بشمارید ((دو ، دو ، دو …)) تا ریه ها از هوای مرده خالی شود . بعد به هنگام نفس کشیدن بشمارید : ((سه ،سه ،سه …)) تا 10 این کار را انجام دهید هر چند بار که برای تمرکزتان لازم میدانید. این کار را تکرار کنید.
  2. در این روش به سرغت تا 10 بشمارید . به هنگام 1 تا 10 هوا را داخل بکشید . باز در موقع شمردن 1 تا 10 نفس را بیرون دهید یعنی در یم دم و بازدم دوبار تا 10 بشمارید. این کار را نیز تا تمرکز ذهن بر تنفس ادامه دهید.
  3. روش سوم ، شمردن مرحله ای تا 10 است. در این حالت از 1 تا 5 به هنگام نفس کشیدن و از 1 تا 6 به هنگام بیرون دادن بشمارید دوباره موقع نفس کشیدن از 1 تا 7 و در موقع بیرون دادن از 1 تا 8 بشمارید . این کار را تا رسیدن به عدد 10 ادامه دهید و اگر لازم دانستید تا رسیدن به تمرکز ذهنی بر تنفس تکرار کنید.

ب) اتصال دم و بازدم.

بعد از داخل داخل دادن هوا منتظر مکث کوتاه قبل از خروج هوا نشوید اما دم و بازدم رابه هم متصل کنید طوری که هردو رابا عنوان تنفس دائم ببینید.

ج) ثابت کردن ذهن

بعد از اتصال دم و بازدم به یک دیگر ذهن خود را بر نقطه اتصال این دو متمرکز کنید . در این حالت باید دم و بازدم به عنوان یک تنفس واحد و در تماس با لبه های سوراخ بینی شما باشند.

د) تمرکز ذهن مانند نجار

یک نجار بر روی تخته خط مستقیمی می کشد و بعد با اره دستی خود از روی این خط شروع به بریدن می کند او هیچگاه به دندانه های اره خیره نمی شود و همه حواس او متوجه برش از روی خط است . مشابها ، ذهن خود را مستقیما بر نقطه ای روی بینی که عبور هوا را از روی آن احساس می کنید متمرکز سازید.

ه) ذهن دربان

یک دربان به جزئیات مردمی که وارد میشوند توجه ندارد. به همین ترتیب نیز به هنگام تمرکز به هیچ یک از جزئیات تجربیات خود توجه نکنید و فقط به احساس دم و بازدم در لبه های بینی متمرکز شوید.

با ادامه تمرین ذهن و جسم آنقدر سبک میشوند که احساس شناوری بر هوا و با آب به شما دست می دهد و حتی ممکن است احساس کنید که بدن تان به آسمان پرتاب می شود وقتی نامنظمی دم و بازدم از بین رفت نفس کشیدن دقیق هدف تمرکز ذهنی شما و علامت تمرکز است.

بعدا تنفس آرام تر و لطیف تری جایگزین آن خواهد شد . لطافت این نحوه تنفس را می توان به صدای زنگ تشبیه کرد . وقتی با یک میله بزرگ آهنی به ناقوس ضربه می زنیم صدایی زمخت از آن شنیده میشود . همانطور که صدا ناپدید می شود نرم هم میگردد .

مشابها در ابتدا دم و بازدم با زمختی انجام میشود اما با تمرکز و توجه به آن آرام و نرم می گردد و هوشیاری شما کاملا بر لبه های سوراخ بینی متمرکز می ماند . بعد از مدتی تنفس آنقدر آرام می شود که ممکن است متوجه حضور آن نشوید اما فکر نکنید که تنفس خود را از دست داده اید و یا در تمرین مدیتیشن پیشرفتی نکرده اید.

با مصرف محصولات ارگانیک و گیاهی مثل شربت هیمارو و معجون هیمارو می توانید روند مدیتیشن را راحت تر کنید و با آرامش بیشتر مدیتیشن کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است