فرکانس سلامتی

آشنایی با پیشگیری،علت،علائم و انواع سنگ کلیه

سنگ کلیه یک بیماری رایج هست و سالانه بیش از نیم میلیون نفر برای مشکلات سنگ کلیه به اورژانس مراجعه می کنند. تخمین زده می شود که از هر ده نفر یک نفر در طول زندگی خود دچار سنگ کلیه می شود با ما در ادامه همراه باشید تا شمارو با هر آنچه که درباره کلیه هست آشنا کنیم تا زندگی سالم و بهتری رو با محصولات گیاهی ارگانیک تجربه کنید.

پیشگیری سنگ کلیه را با محصولات گیاهی کاملا ارگانیک تجربه کنید.

شما میتوانید جهت پیشگیری از مشکلات سنگ کلیه از محصولات گیاهی استفاده کنید.

شربت هیکو :

معجون هیکو : ترکیبات این محصول از عسل و گیاهان خاص ارگانیک تشکیل شده است که برای سنگ کلیه بسیار مناسب هست و تاثیر شگرفی در روند بهبودی کلیه دارد.

شربت هیهلث : از آنجایی که شربت هیهلث برای دفع عفونت های بدن هست برای از بین بردن باکتری ها و عفونت های کلیه نیز بسیار موثر هست و از سنگ کلیه جلوگیری میکند.

سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه یک مشکل شایع پزشکی است که از هر ده نفر یک نفر را مبتلا می کند. آن در دستگاه ادراری ایجاد می شوند و می توانند باعث درد، عفونت و حتی نارسایی کلیه شوند. سنگ های کلیه اغلب از کریستال های کلسیم (حدود 3/4 موارد) تشکیل شده اند و منیزیم (استروویت)، اسید اوریک و سیستین دیگر انواع سنگ های کمتر رایج هستند. به طور متعارف، سنگ کلیه با شکستن آنها، برداشتن آنها و مسیریابی مجدد ادرار به صورت مکانیکی درمان می شود که باعث می شود متخصصان اورولوژی را نوعی لوله کش بسیار تخصصی بدانیم.

برخی از پیشگیری ها از طریق تغییر رژیم غذایی، داروهای ادرارآور و قلیایی شدن ادرار انجام می شود اما متاسفانه با موفقیت محدود. خوشبختانه یک بررسی جدید منتشر شده چندین درمان طبیعی موثر برای پیشگیری و کمک به درمان سنگ کلیه به ما می دهد.

به یاد داشته باشید که برای بهترین نشاط و عمل، داروهای ارگانیک یا بیودینامیک رشد کرده پیدا کنید.( سنگ کلیه) یک اتفاق نسبتاً رایج است – از هر 10 نفر 1 نفر حداقل یک بار در طول زندگی خود با این مشکل مواجه می شود. برای برخی از بیماران این اتفاق کاملاً تصادفی است، اما برخی دیگر مستعد بحران‌های مکرر هستند. خطر یک بحران دوم – پس از وقوع – حدود 15٪ در سال اول و 50٪ در پنج سال آینده است.

بحران‌های کلیوی یکی از شدیدترین دردهایی را ایجاد می‌کند که بدن انسان می‌تواند تجربه کند و حتی در مواردی که هنوز سنگی تشکیل نشده باشد، بلکه فقط شن و ماسه وجود داشته باشد، بحران ممکن است رخ دهد. سالانه نیم میلیون نفر به دلیل بحران کلیوی نیاز به کمک فوری دارند. متأسفانه، برداشتن سنگ ها آسان نیست و برخی از درمان ها، مانند سنگ شکنی خارج بدن، می تواند منجر به آسیب کلیه شود.

[مرجع 1] چه نوع سنگ های کلیه وجود دارد سنگ های کلیه را کنکرومنت نیز می نامند و بر اساس ترکیبات شیمیایی انواع مختلفی دارند اما به طور کلی به دو گروه آلی و معدنی تقسیم می شوند. سنگ کلیه مخلوط نیز وجود دارد

علائم سنگ کلیه

برخی از سنگ های کلیه به اندازه یک دانه شن کوچک هستند. برخی دیگر به بزرگی یک سنگریزه هستند. تعداد کمی به اندازه یک توپ گلف است! به عنوان یک قاعده کلی، هرچه سنگ بزرگتر باشد، علائم آن بیشتر قابل توجه است.

علائم سنگ کلیه می تواند یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

  • درد شدید در دو طرف کمر شما
  • درد مبهم تر یا درد معده که از بین نمی رود
  • خون در ادرار
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تب و لرز
  • ادراری که بوی بد می دهد یا کدر به نظر می رسد
  • سنگ کلیه زمانی شروع به درد می کند که باعث تحریک یا انسداد شود. این به سرعت به درد شدید تبدیل می شود. در بیشتر موارد، سنگ کلیه بدون ایجاد آسیب عبور می کند، اما معمولا بدون ایجاد درد زیاد نیست. مسکن‌ها ممکن است تنها درمان مورد نیاز برای سنگ‌های کوچک باشند. ممکن است به درمان دیگری نیاز باشد، به ویژه برای آن دسته از سنگ هایی که باعث علائم پایدار یا سایر عوارض می شوند. اما در موارد شدید ممکن است نیاز به جراحی باشد.

علت مشکلات سنگ کلیه

دلایل احتمالی عبارتند از نوشیدن آب کم، ورزش (زیاد یا خیلی کم)، چاقی، جراحی کاهش وزن، یا خوردن غذای حاوی نمک یا شکر زیاد. عفونت و سابقه خانوادگی ممکن است در برخی افراد مهم باشد. خوردن بیش از حد فروکتوز با افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه مرتبط است. فروکتوز را می توان در شکر سفره و شربت ذرت با فروکتوز بالا یافت.

انواع سنگ کلیه

چهار نوع سنگ اصلی وجود دارد:
اگزالات کلسیم: شایع ترین نوع سنگ کلیه است که با ترکیب کلسیم با اگزالات در ادرار ایجاد می شود. مصرف ناکافی کلسیم و مایعات، و همچنین شرایط دیگر، ممکن است در تشکیل آنها نقش داشته باشد.
اسید اوریک: این یکی دیگر از انواع رایج سنگ کلیه است. غذاهایی مانند گوشت اندام و صدف دارای غلظت بالایی از یک ترکیب شیمیایی طبیعی به نام پورین هستند. مصرف زیاد پورین منجر به تولید بیشتر مونوسدیم اورات می شود که در شرایط مناسب ممکن است در کلیه ها سنگ ایجاد کند. شکل گیری این نوع سنگ ها معمولا در خانواده ها دیده می شود.
استروویت: این سنگ ها کمتر شایع هستند و در اثر عفونت در دستگاه ادراری فوقانی ایجاد می شوند.
سیستین: این سنگ ها نادر هستند و معمولا در خانواده ها دیده می شوند. سنگ سیستین چیست؟

تشخیص سنگ کلیه چگونه انجام میشود.

تشخیص سنگ کلیه با تاریخچه پزشکی، معاینه فیزیکی و آزمایشات تصویربرداری شروع می شود. پزشکان شما می خواهند اندازه و شکل دقیق سنگ کلیه را بدانند. این را می توان با یک سی تی اسکن با وضوح بالا از کلیه ها به سمت مثانه یا یک عکس اشعه ایکس به نام “اشعه ایکس KUB” (اشعه ایکس کلیه- حالب- مثانه) انجام داد که اندازه سنگ و اندازه سنگ را نشان می دهد. موقعیت آن. اشعه ایکس KUB اغلب توسط جراحان برای تعیین اینکه آیا سنگ برای درمان با موج شوک مناسب است یا خیر. در برخی از افراد، پزشکان پیلوگرام داخل وریدی یا lVP، نوع خاصی از اشعه ایکس از سیستم ادراری را که پس از تزریق رنگ گرفته می‌شود، تجویز می‌کنند.

دوم، پزشک شما تصمیم خواهد گرفت که چگونه سنگ شما را درمان کند. سلامت کلیه های شما با آزمایش خون و آزمایش ادرار ارزیابی می شود. سلامت کلی شما و اندازه و محل سنگ شما در نظر گرفته می شود.

بعداً، پزشک شما می خواهد علت سنگ را پیدا کند. سنگ پس از خارج شدن از بدن شما آنالیز می شود و پزشک خون شما را از نظر کلسیم، فسفر و اسید اوریک آزمایش می کند. همچنین ممکن است پزشک از شما بخواهد که ادرار خود را به مدت 24 ساعت برای آزمایش کلسیم و اسید اوریک جمع آوری کنید.

چرا پزشکان محتویات سنگ را بررسی می کنند؟

چهار نوع سنگ وجود دارد. مطالعه سنگ می تواند به درک دلیل ابتلا به آن و چگونگی کاهش خطر ابتلا به سنگ های بیشتر کمک کند. رایج ترین نوع سنگ حاوی کلسیم است. کلسیم بخشی طبیعی از یک رژیم غذایی سالم است. کلیه معمولا کلسیم اضافی را که بدن به آن نیاز ندارد، خارج می کند. اغلب افراد مبتلا به سنگ، کلسیم زیادی نگه می دارند. این کلسیم با مواد زائد مانند اگزالات ترکیب می شود و سنگ تشکیل می دهد. رایج ترین ترکیب اگزالات کلسیم نام دارد.

انواع کمتر رایج سنگ ها عبارتند از: سنگ های مرتبط با عفونت، حاوی منیزیم و آمونیاک به نام سنگ های استروویت و سنگ های تشکیل شده از کریستال های اورات مونوسدیم، به نام سنگ های اسید اوریک، که ممکن است با چاقی و عوامل غذایی مرتبط باشند. نادرترین نوع سنگ، سنگ سیستین است که معمولاً در خانواده ها وجود دارد.

عواقب

سنگ کلیه خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیه را افزایش می دهد. اگر یک سنگ داشته باشید، در معرض خطر ابتلا به سنگ دیگری هستید. کسانی که یک سنگ ایجاد کرده اند تقریباً 50 درصد در معرض خطر ابتلا به سنگ دیگری در طی 5 تا 7 سال قرار دارند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است