فرکانس سلامتی

موقع مدیتیشن حالت بدن را چگونه قرار دهیم

تمرین مدیتیشن هزاران سال است که رواج دارد و این زمان برای اصلاح یک آزمایش و نتیجه گیری از آن کافی می باشد آیین بودا همیشه جسم و روح را به یکدیگر وابسته دانسته و معتقد است که هر یک از این دو بر دیگری تأثیر دارد. بنابراین در اینجا تمریناتی فیزیکی توصیه میشود که به شما در کسب مهارت مدیتیشن کمک شایانی می کند به خاطر داشته باشید که این حالات فیزیکی تمرینات کمکی هستند و تمرین مدیتیشن را با آن اشتباه نکنید.

مدیتیشن، به معنای بیکار نشستن نیست، بلکه یک تمرین ذهنی است و انجام آن در هر مکان میسر می باشد، اما انجام تمرینات فیزیکی به پیشرفت شما در مدیتیشن کمک می کند، انجام حرکات فیزیکی سه منظور را دنبال می کند، هدف اول ایجاد ثبات احساس در جسم است و به شما کمک می کند نسبت به عدم تعادل و خستگی جسمانی بی توجه بوده بر روی مدیتیشن تمرکز پیدا كنيد.

توضیح بیشتر

ثانياً امكان عدم حرکت فیزیکی را که خود منجر به سکون ذهن میشود پدید می آورد، و از این طریق تمرکز عمیق و آرام ممکن میگردد.

ثالثاً توانائی یک جا نشستن را به مدت طولانی و بدون توجه به سه دشمن یعنی ،درد کشش عضلانی و خواب رفتن را فراهم می آورد اساسی ترین چیز نشستن راست و مستقیم و بدون خمیدگی پشت است ستون مهره باید راست، بوده مهره ها مانند سکه یکی بر روی دیگری قرار گرفته باشد سر نیز باید در امتداد ستون مهره ها باشد.

همۀ این کارها با آرامش صورت میگیرد و هیچ انقباض عضلانی در راست نگهداشتن ستون مهره ها نباید وجود داشته باشد سبک و بی دغدغه بنشیند بدن باید مانند یک نهال تازه و محکم که شاخه هایی از آن آویزان هستند باشد کسب این وضعیت مستلزم تمرین است هدف نشستن به طریقی است که سراسر مدت تمرین تغییر نکند در ابتدا راست نشستن کمی برایتان نامأنوس خواهد بود اما به آن عادت خواهید کرد.

راست نشستن لازمه مدیتیشن است و به شما هوشیاری ذهنی می دهد قوز کردن مقدمۀ خواب آلودگی می باشد از طرف دیگر زیرانداز نیز مهم است بسته به نحوه نشستن به صندلی یا بالش نیاز دارید اما اگر جای نشستن خیلی نرم و یا سفت باشد باعث خواب آلودگی و یا درد می شود.

لحظه مدیتیشن

پوشش بدن در لحظه مدیتیشن

لباسهایی که به هنگام انجام مدیتیشن می پوشید باید گشاد و نرم باشد در غیر اینصورت مانع گردش خون و یا باعث فشار بر اعصاب میشود که نتیجه آن درد و کرخی عضلات خواهد بود.

اگر کمربند بسته اید آن را شل کنید از پوشیدن شلوارهای تنگ و یا دوخته شده از پارچه های سفت پرهیز کنید دامنهای بلند برای خانم ها مناسب است شلوارهای گشاد و ارتجاعی برای همه مناسب می باشد کفش و جوراب را نیز به هنگام مدیتیشن درآورید.

وضعیت های سنتی نشستن

اگر به طریق سنتی آسیایی می نشینید از بالش برای افزایش ارتفاع بدن تان استفاده کنید بالشی را انتخاب کنید که حداقل ۶ سانتیمتر ضخامت داشته و نسبتاً سفت باشد نزدیک به لبه بالش چهارزانو بنشینید اگر کف اتاق فرش شده ساق و قوزک پای تان درد نخواهد گرفت در غیر این صورت از یک پتو تا شده استفاده کنید،

در انتهای بالش ننشینید زیرا پادرد می گیرید، روش های خاصی برای خم کردن پا وجود دارد که در زیر به آنها اشاره شده است.

(الف) روش آمریکایی – هندی: در این حالت چهارزانو بنشینید.

(ب) روش برمه ای: در این حالت دو زانو بنشینید.

در همۀ این حالات دستان روی هم قرار دارند و پشت دستان روی زانو و کف به سمت بالا قرار می گیرد کاملاً آرام و بدون تنش بنشینید قفسه سینه و دیافراگم در این حالت گسترده هستند،

نگذارید عضلات شكم دچار کشش شوند چانه را بالا بگیرید سر نباید آویزان باشد چشمها می توانند باز یا بسته باشند اگر چشمها را باز نگه میدارید آنها را بر نوک بینی و یا فاصله کمی آن طرفتر متمرکز کنید.

در واقع به چیزی نگاه نمیکنید و تنها آنها را بر یک فاصله قراردادی متمرکز کرده اید تقلا نکنید و بدنتان را شل کنید هر نوع نحوۀ نهـ نشستن را که برایتان راحتترست انتخاب کنید حالت دو زانو از همه بهتر میباشد اما باعث کشش عضلات و تاندونها می شود با کمی تمرین میتوانید در این حالت مدتها بدون حرکت بنشينيد.

حالت مدیتیشن نشستن بر روی صندلی

اگر به هر دلیل نشستن بر روی زمین برایتان ممکن نیست ، می توانید روی یک صندلی بدون دسته و با تکیه گاه راست بنشینید اما به آن تکیه ندهید کف پا روی زمین و پاها موازی هم باشند. دستها نیز همان حالت قبل را دارد هیچ قسمت از بدن مانند گردن و شانه و بازو نباید منقبض باشد در هر حالتی که می نشینید به اهداف خود توجه داشته باشید.

هدف شما رسیدن به سکون کامل فیزیکی اما به خواب نرفتن است ذهن شما مانند آب گل آلوده است پس برای ته نشین شدن و شفافیت به سکون کامل نیاز دارد از لحاظ فیزیکی نیز باید هشیاری داشته باشید تا به آگاهی ذهنی برسید. از جسم به عنوان ابزاری برای خلق حالات ذهنی مطلوب استفاده کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است